dr sorush

maghale jadide dr sorush be hamrahe javabie age dus dashtid motalee konid be link haie zir berid mamnun

/http://www.mehrnews.com/detail/News/2083913

/http://www.rahesabz.net/story/71738

مهدی بازوکار

۲۲ نظر در "dr sorush"

  1. Ali Shateri می‌گه:

    جناب عبدالکریم سروش همونیه که می نشستن مثنوی معنوی رو بر اساس آیات قرآن تفسیر می کردند! اینا خودشون خیلی خوب می دونن که غربی ها دارن واسه اهداف خودشون ازشون سوءاستفاده می کنن ولی بازم عین خیالشون نیست. انگار نه انگار! نمونه بارزشم مسیح (معصومه) علی‌نژاد تو روزنامه اعتماد ملیه. الان رفته امریکا و به جا منتقد، معاند شده. اینجاست که یه دوستی میگفت خردفروشی بدتر از خودفروشیه… [-X
    +
    کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو زده به خواب هیچ وقت بیدار نمیشه.
    اصلاً دلیلی نداره علماء بخوان جواب یه سکولاریست رو بدن که نه قرآن رو قبول داره، نه دین رو، نه انقلاب رو. من نمیدونم مردم برچه اساسی به این کوته فکرا میگن روشن فکر :| هر کسی آدم بزرگ و پرآوازه ای باشه دلیل نمیشه هر حرفی زد بگیم درسته. هیوم هم یه فیلسوف معروفه ولی همش دری وری گفته، شریعتی هم اشتباه زیاد داره، جبران خلیل جبران که بش میگن علامه هم اشتباه داره و الی آخر… :| سروش هم بره گم شه با این نظریاتش. به اندازه ی کافی عالم دینی داریم خودمون. به قول مولانا: ما سگ نزاده ایم و ز مردار فارغیم…
    +
    خاک تو سر جنبش سبز. اون از فعالیت های سایت کلمه موقع انتخابات اینم از سایت راه سبز. از فعالیت های ضد انقلابی حالا به ضد دینی رسیدن! دیگه بدبختا نمی دونن چکار کنم که بگم ما هم هستیم! زیرشم چند تا احمق که دو تا آیه از قرآن هم نخوندن اومدن کامنت دادن…

  2. الهه صانعی می‌گه:

    فقط سوال پیش میاد که :
    – دلیل پاسخ آقای خسروپناه به این موضوع ( اون طوری که خودشون میگن) نگرانی از برهم خوردن فضای امید و مشارکته یا به خاطر دفاع از حوزه ی وحی ؟
    اگر مورد اوله ، که اصن مگه این دوتا موضوع به هم ربط دارن؟!؟!؟! تنزیل الهی قرآن با مشارکت مردم در انتخابات و یاری دولت ، چه سنخیتی دارن؟؟؟؟
    اگر مورد دومه ، که کلا نباید گلایه کنند و همون طور که خودشون گفتن ، سپاس گزار باشن که باب گفت و گو درباره ی وحی دوباره باز شده .
    اگرم هر دو ؛ که بهترین جواب ، همونیه که گفتن اصلا دلیل نداره علما پاسخ افراد سکولار رو بدن! :دی

    – ایشون دکتر سروش رو به عنوان متدین و دلسوزی تلقی می کنند که لازمه با دولت همدلی کنه ؟ یا این که گلایه شون به اینه که چرا متدینان و دلسوزان رو مجبور کردن تا با دولت همدلی کنن؟ :دی

    – البته من اصن این نظرات رو نه رد می کنم و نه تایید ، چون در حوزه ی اطلاعات من نیست .

    • mahdie saffari می‌گه:

      ببین مهم نیست اقای خسرو پناهی یا هرکس دیگه ای بیاد به دکتر سروش اعتراضی بکنه (فرد مهم نیست) مهم اینجاست این جامعه ی بعد از انقلاب به هزار و یک دلیل درست و غلط! داره نیروهاشو از دست میده!
      به نظرم باید بشینن ببینن چرا دکتر سروش رو از دست دادن؟
      فردی که چندین سال سمت های مهمی رو داشته و خدماتی هم الحق انجام داده!
      زمان خودش شدید قبولش داشتن!

      من یه بار یکی از شاگرد های ایشون رو یه جایی دیدم! باهاشون در این باره حرف زدم!
      میگفت دکتر رو امثال شریعتی فرض کنید! اون موقع ها کتاب هایی می نوشت که فقط به ما دانش جوهاش میداد
      تفسیر های عالی داشت، ذهن بازی داشت…
      ولی خب مسائل پیش اومده و فشارهای وارده متاسفانه اینجوری شد که امروز اون رو به عنوان یه “مرتد ”
      می شناسیم! و با توجه نوشته های اخیرش صفت نامناسبی هم براش نیست:)

      من خودم وقتی متن ها شو میبینم بیشتر به این فکر می کنم ادم به این قوت فکر رو واقعا چی میتونه به انحطاط بکشونه! اونم در این حد :-?

      مدیران سایت در صورتی که حس میکنن بحث فرجامش فیلترینگه میتونن برش دارن :-S !

  3. مهدی بازوکار می‌گه:

    faghat iademun nare ke bazi az ketabaie dr sorush hanuz ham dar iran tadris mishe,be nazare mn moheme ke negareshetun be in ghazie chetori bashe siasi ia dini

    • mahdie saffari می‌گه:

      خب مساله این نیست که بعضی از کتاب های ایشون داره تدریس میشه . همه هم قبول دارن که ایشون در اون مقطع زمانی حرف های به جایی می زدن!

      ولی الان شما می گید بحث کنیم؟
      راجع به چی بحث کنیم؟ راجع به این که یه آدمی اومده میگه قرآن که الان دست شماست رویاهای پیامبر شماست و الی آخر!

      خب بر فرض هم بیایم و دلایل این آقا رو بپذریم!
      بعد فکر کنم پس فردا یکی بیاد و بگه :خب قبول کردید اون کسی که کتابش رویاهاش بود خودش تو کتابش نوشته بود من پیامبر خاتمم!
      پس چون رویایی بیش نبوده! انسان هم که تازگی ها واجب الخطا شده در وض جایزالخطا!! حالا منم یه مشت رویای صادقه دیدم ، پس منم پیغمبر :))

      آخه نمی دونم چی فکرده این آقا ،با خودش با یه مشت جمله به قول دوستام: شیک و مجلسی :D
      یه همچین حرف هایی زده ! کی رو میخواسته راضی کنه!

      کتابی به این عظمتتتتتتتتتتتتتتتت
      مفاهیمی به این دقیقی! رویا؟؟؟؟
      بله مفاهیم قرآن عوامانه است ولی برای امثال منی عوامانه است که قدرت درک بیشتر از این رو ندارن!
      این همه تفسیر معتبر وجود داره ایشون زحمت بدن به خودشون ،نگاه بزرگانی مثل علامه طباطبایی رو راجع به آیات ببینن بعد بگن عوامانه ست…
      شاید دوباره این نقد پیش بیاد که اگه علامه تفسیر کرده خب ایشون هم تفسیر کرده دیگه!
      ولی بنده خودم به شخصه با اطلاعات دینی و قرآنی خیلی کم ام وقتی مقاله و دلایل اش رو خوندم خنده ام گرفت!

      خدا ان شالله همه رو به راه راست هدایت کنه.

  4. Ali Shateri می‌گه:

    این که کتابای سروش تدریس میشه یه بحث جداس و نظریاتشون هم یه بحث جدا. ما باید اون قسمتی از اندیشه های این افراد رو بگیریم که به دردمون میخوره. اگر اینجور باشه که هر چی اینا بگن حجت باشه که باید تو کتابا بنویسیم چون دکتر علی شریعتی گفته دعای ندبه سندیت نداره پس مهدویت هم فقط یه خیال خامه، یا چون حافظ به جبرگرایی معتقد بوده پس اختیار معنی نداره و الی آخر…
    دیگه توهین از این بالاتر که مقالشو اینجوری شروع کرده: آغاز نوشتن روز مبعث نبوی :O
    اما در باب سکولاریسم هم این مقاله اش تو بی بی سی پرشین هست:
    http://www.bbc.co.uk/persian/iran/2010/02/100219_u03-an-soroush-green.shtml

    ببینید چی گفته:
    در نظریه ولایت فقیه از آن جهت که فرد فقیه است، حق حکومت دارد، ولی در اندیشه‌ٔ سکولاریسم این باطل است و فرد فقیه هیچ‌گونه امتیازی برای حکومت کردن ندارد. او سکولاریسم سیاسی را بی‌طرف بودن حکومت از نظر ایدئولوژی توصیف می‌کند و می‌گوید در جهان امروز حکومت مبتنی بر هیچ دیانت خاصی نیست و نسبت به دین بی‌طرف است.

    داداش کوچیکه منم بلده از این حرفا بزنه :|
    +
    اینجوری پیش بریم سایتمون فیـ.لتر میشه!!!
    +
    تغاری بشکند ماستی بریزد // جهان گردد به کام کاسه لیسان…

  5. نوید علوی می‌گه:

    به نظر من اون قسمتی از نظر دکتر سروش که به تغییر لحن و احساس آیات اشاره میکنه و این رو ناشی از تاثیر روحیات پیامبر روی قسمتهایی از قرآن میدونه جای بحث داره و حرف نامربوطی نیست ولی موارد دیگه ای که گفته به نظر من درست نیست …

  6. مهدی بازوکار می‌گه:

    aghaie shateri dr sorush hich vaght khodesho be geraieshe khasi nesbat nadade,taze ki gofte hojate mellate ma be aghaie sorush khatm mishe,mnfaghat mundam chera bejaie bahs kardan dar morede nazariat va ia farziat sai mikonim ba nesbat dadan be chizaie na marbut una ra nadide begirim,aghaie shateri mn beine bache ha didam ke kheilia ba javabie haie chand nafar az bozorgane dine ma ghane nashodan unam faghat baraie iek nazarie che berese ke baghiasham matrah mishod!!! zzz

    fek nemikoni behtare bara in masaele mohem ie javabe ghane konande biarim!!,na inke ba goftan chanta harfe bija be nevisandash ke laieghe badtare ine az kenaresh rad beshim,fek mikoni kesi ke mese to mosalmun nis ia inghad ru mosalmun budanesh tasob nadare ba javabe shoma ia kheili haie dg ghane mishe?!!!,behtare ie tafakor poshte goftehamun bashe,ta betune jai gozine tafakore dr sorush beshe intor nis? :D

    • Ali Shateri می‌گه:

      مگر آدم باید خودش رو به گرایش خاصی نسبت بده؟! وقتی با برپایی جامعه ای بر پایه ی سکولاریسم موافقه یعنی یه فرد سکولاریسته. حتماً که نباید رو بره تو خیابون داد بزنه یا رو پیشونیش بنویسه.
      در مورد حجت هم من بحثم این بود، اگه کسی قبلاً خدمات ارزنده ای به جامعه داشته دلیلی نداره نظریاتش از زیر ذره بین رده نشه و بدون بررسی و تحلیل پذیرفته بشه.
      اما در مورد بحث کردن. شما خودت یه پست زدی با محتوای مقاله سروش و جوابیه اون! یعنی الان شما با جوابیه خسرو پناه مشکل داری که میخوای بحث کنی درباره اش؟
      و بحث شریعتی. من بازم میگم شریعتی اصلاً به عنوان یه عالم دینی مطرح نیست و ورودش به این حوزه اشتباه محض بوده. اصلاً واسه من خنده داره که شریعتی در مورد مسائل دینی نظر داده. شریعتی اندیشه هاش چکیده ی افکار کسانی مثل ماسینیون (یک مبلغ مسیحی که ازش به عنوان استاد بزرگ یاد میکنه)، افکار گورویچ‌ (یه یهودی‌ ماتریالیست‌) و اندیشه‌های‌ ژان‌ پُل‌ سارتر (یه اگزیستانسیالیست‌ و ضدخدای تمام عیار) هست. شریعتی با این افکار میخواست اسلام نوین بنا کنه؟!
      از علامه طباطبایی هم زمانی که در قید حیات بودن خواسته شد که با ایشون مناظره کنن ولی قبول نکردند و گفتن بحث با ایشون در هر صورت ضرره. آیت الله مطهری هم در نامه ای به رهبر نوشتن اگه اجازه بدید تمام آثار شریعتی رو از لحاظ مقوله ی اسلام زیر سوال می برم. پس فقط نیمه ی خالی لیوان رو نبینید. من خودم طرفدار شریعتی ام ولی ایشون رو از لحاظ مباحث دینی قبول ندارم و فک کنم به اندازه کافی خودمون عالم دینی داریم! ما باید آدم ها رو به همون اندازه که هست نشون بدیم. اسطوره ساختن از شریعتی کار اشتباهیه.
      و بازم میگم این مقاله ی دکتر سروش از هر جنبه که نگاه کنی فاقد ارزشه. آورده داستان های قرآن رو تو متن مقاله اش آورده و گفته مشاهدات پیامبره در صورتی که خود قرآن تصریح کرده “وتلک الأمثال نضرب للناس”
      دکتر سروش طوری حرف زده انگاری فقط پیامبر خدا رویا میدیده. ما انسان ها هم رویا می بینیم ولی با چه دقتی؟! شما که دوس داری در این باره بحث کتی اول برو یه تفسیر نمونه یا المیزان بگیر دستت و تفسیر یه سوره قرآن رو بخون. بعد کمی فک کن ببین این نظمی که بین مفاهیم کلمات برقراره عملاً تو رویا امکان پذیره؟!
      اگه فینگلیش هم ننویسی ممنون میشم! چشمام در اومد!

      • مهدی بازوکار می‌گه:

        دوست من هر موقع تصمیم گرفتی یه نظری در مورد مقاله بدی نه شخصیت نویسنده یا تک جمله هایی که در مورد اشخاص دیگه خوندیو مطرح کنی بهم خبر بده,دوست من یه تفکر با تخریب نویسندش تخریب نمیشه,روشه درستی نیس و خیلی وقته کاربرد نداره.

        • Ali Shateri می‌گه:

          دوست عزیز به این شیوه هم که شما در پیش گرفتی میگن فرا افکنی. نویسنده و تفکر از هم متاثرند. در ضمن از کسی که ساده ترین مبانی دین رو هم قبول نداره انتظار نداریم بیاد دم از اسلام راستین بزنه. جنابعالی هم وقتی توان بحث کردن نداری مجبور نیستی وقتتو تلف کنی و پست بزنی. در ضمن فک می کنم با یه سرچ ساده می تونستی پاسخ شبهاتت رو هم پیدا کنی. از آیت الله گلپایگانی گرفته تا دکتر عباسی به تشکیک هایی که ایشون به قرآن وارد کردند، پاسخ گفتن. پس بهتره به جاش مطالعات دینیت رو بالا ببری.

          شاد باشی
          اولئک الذین طبع الله علی قلوبهم و سمعهم و ابصارهم واولئک هم الغافلون؛
          آنان کسانی اند که خدا بر دل و گوش و دیدگانشان مهر نهاده و آنها همان غافلان می باشند.(سوره نحل،ایه ۱۰۸)

  7. مهدی بازوکار می‌گه:

    aghaie shateri dar babe inke farmudid chera bozorgane din baiad javabe kesio bedan ke na be ghoran na be din na be enghelab na be…………… eteghadi nadare ,bebakhshid pas javabe un kaferi ke mikhad mosalmun beshe va hamin masael ro matrah mikone hamijur midan?!! vai bar ma ali jan vai bar ma!!!!!!!!!!

  8. مهدی بازوکار می‌گه:

    mn tazmin mikonam farjame bahs filtering nashe !!kamelan movafegham khanum dr kamelan

  9. مهدی بازوکار می‌گه:

    در ضمن من هیچ یک از نظرات سروش رو قبول نکردم چون با افکار من تناقض داره ولی روی برگه نمیتونم.

نظرتان را مطرح کنید

کُد امنیتی (به عدد وارد کنید) *

:) :D :P :)) =)) :O B-) X( :S :| :-S :( :(( :-* :x >:D< :-? :clap @};- >:) more »