و اما امشب…..

امشب به احتمال زیاد شب قدر است بنا براین از همه شما دوستان التماس دعای ویژه دارم

http://multimedia.mehrnews.com/Original/1392/05/06/IMG03105618.jpg

وقایع شب قدر :

۱ـ نزول قرآن:
ظاهر آیه شریفه «انّا انزلناه فی لیله القدر» این است که همه قرآن در شب قدر نازل شده است و چون تعبیر به انزال کرده که ظهور در یکپارچگی و دفعی بودن دارد نه تنزیل که ظاهر در نزول تدریجی است.

قرآن کریم به دو گونه نازل شده است:
۱ ـ نزول یکباره در یک شب معین.
۲ ـ نزول تدریجی در طول بیست و سه سال نبوّت پیامبر اکرم(ص).
آیاتی چون «قرانا فرقناه لتقرأه علی الناس علی مکث ونزلناه تنزیلا»(۱۱) نزول تدریجی قرآن را بیان می‏کند.
در نزول دفعی (و یکپارچه)، قرآن کریم که مرکب از سوره ‏ها و آیات است یک دفعه نازل نشده است بلکه بصورت اجمال همه قرآن نازل شده است چون آیاتی که درباره وقایع شخصی و حوادث جزیی نازل شده ارتباط کامل با زمان و مکان و اشخاص و احوال خاصه ‏ای دارد که درباره آن اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مکان نازل شده و معلوم است که چنین آیاتی درست در نمی‏ آید مگر اینکه زمان و مکانش و واقعه‏ ای که درباره‏ اش نازل شده رخ دهد به طوری که اگر از آن زمان‏ها و مکان‏ها و وقایع خاصه صرف نظر شود و فرض شود که قرآن یک باره نازل شده، قهرا موارد آن آیات حذف می‏ شود و دیگر بر آنها تطبیق نمی‏ کنند، پس قرآن به همین هیئت که هست دوبار نازل نشده بلکه بین دو نزول قرآن فرق است و فرق آن در اجمال و تفصیل است. همان اجمال و تفصیلی که در آیه شریفه «کتاب احکمت ایاته ثم فصّلت من لدن حکیم خبیر»(۱۲) به آن اشاره شده است. و در شب قدر قرآن کریم به صورت اجمال و یکپارچه بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد و در طول بیست و سه سال به تفصیل و به تدریج و آیه به آیه نازل گردید.
۲ ـ تقدیر امور:
خداوند متعال در شب قدر حوادث یک سال آینده را از قبیل مرگ و زندگی، وسعت یا تنگی روزی، سعادت و شقاوت، خیر و شرّ، طاعت و معصیت و… تقدیر می‏ کند.
در آیه شریفه «انا انزلناه فی لیله القدر»(۱۳) کلمه «قدر» دلالت بر تقدیر و اندازه‏ گیری دارد و آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم»(۱۴) که در وصف شب قدر نازل شده است بر تقدیر دلالت می‏ کند. چون کلمه «فرق» به معنای جدا سازی و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است. و فرق هر امر حکیم جز این معنا ندارد که آن امر و آن واقعه‏ ای که باید رخ دهد را با تقدیر و اندازه‏ گیری مشخص سازند. امور به حسب قضای الهی دارای دو مرحله‏ اند، یکی اجمال و ابهام و دیگری تفصیل. و شب قدر به طوری که از آیه «فیها یفرق کل امر حکیم» برمی‏ آید شبی است که امور از مرحله اجمال و ابهام به مرحله فرق و تفصیل بیرون می‏ آیند.
۳ ـ نزول ملائکه و روح:
بر اساس آیه شریفه «تنزّل الملئکه والروح فیها باذن ربهم من کل امر»(۱۵)، ملائکه و روح در این شب به اذن پروردگارشان نازل می‏ شوند. مراد از روح آن روحی است که از عالم امر است و خدای متعال درباره ‏اش فرموده است «قل الرّوح من امر ربی»(۱۶). در این که مراد از امر چیست؟ بحث‏های مفصلی در تفسیر شریف المیزان آمده است که به جهت اختصار مبحث به دو روایت در مورد نزول ملائکه و اینکه روح چیست بسنده می‏ شود.
الف: پیامبر اکرم(ص) فرمود: وقتی شب قدر می‏ شود ملائکه‏ ای که ساکن در «سدره المنتهی» هستند و جبرئیل یکی از ایشان است نازل می‏ شوند در حالی که جبرئیل به اتفاق سایرین پرچم‏ هایی را به همراه دارند.
یک پرچم بالای قبر من، و یکی بر بالای بیت المقدس و پرچمی در مسجد الحرام و پرچمی بر طور سینا نصب می‏ کنند و هیچ مؤمن و مؤمنه‏ ای در این نقاط نمی‏ ماند مگر آنکه جبرئیل به او سلام می‏ کند، مگر کسی که دائم الخمر و یا معتاد به خوردن گوشت خوک و یا زعفران مالیدن به بدن خود باشد(۱۷).
ب: از امام صادق علیه‏ السلام در مورد روح سؤال شد. حضرت فرمودند: روح از جبرئیل بزرگتر است و جبرئیل از سنخ ملائکه است و روح از آن سنخ نیست مگر نمی‏ بینی خدای تعالی فرموده: «تنزل الملئکه والرّوح» پس معلوم می‏شود روح غیر از ملائکه است(۱۸).
۴ ـ سلام و امنیت:
قرآن کریم در بیان این ویژگی شب قدر می‏ فرماید: «سلام هی حتی مطلع الفجر»(۱۹). کلمه سلام و سلامت به معنای عاری بودن از آفات ظاهری و باطنی است. و جمله «سلام هی» اشاره به این مطلب دارد که عنایت الهی تعلّق گرفته است به این که رحمتش شامل همه آن بندگان بشود که به سوی او روی می‏ آورند و نیز به اینکه در خصوص شب قدر باب عذابش بسته باشد. به این معنا که عذابی جدید نفرستد. و لازمه این معنا این است که در این شب کید شیطان‏ها هم مؤثر واقع نشود چنانکه در بعضی از روایات نیز به این معنا اشاره شده است.
البته بعضی از مفسّرین گفته‏ اند: مراد از کلمه «سلام» این است که در شب قدر ملائکه از هر مؤمن مشغول به عبادت بگذرند، سلام می‏ دهند.
——————————————
۱ ـ دخان / ۳ .
۲ ـ بقره / ۱۸۵ .
۳ ـ قدر / ۱ .
۴ ـ ر. ک. مجمع البیان، ج ۱۰، ص۵۱۹ .
۵ ـ ر.ک. تفسیر الدر المنثور، ج۶ .
۶ ـ دخان / ۶ .
۷ ـ قدر / ۴ .
۸ ـ بقره / ۱۸۵ .
۹ ـ تفسیر البرهان، ج۴، ص۴۸۸، ح۲۶ .
۱۰ ـ فروع کافی، ج۴، ص۱۵۷، ح۴٫
۱۱ ـ اسراء / ۱۰۶ .
۱۲ ـ هود / ۱٫
۱۳ ـ قدر / ۱٫
۱۴ ـ دخان / ۶ .
۱۵ ـ قدر / ۴ .
۱۶ ـ اسراء / ۸۵ .
۱۷ ـ مجمع البیان، ج۱۰، ص۵۲۰ .
۱۸ ـ تفسیر برهان، ج۴، ص۴۸۱، ح۱٫
۱۹ ـ قدر / ۵ .

 

حسین شمسی پور دهکردی

نظرتان را مطرح کنید

کُد امنیتی (به عدد وارد کنید) *

:) :D :P :)) =)) :O B-) X( :S :| :-S :( :(( :-* :x >:D< :-? :clap @};- >:) more »